Thursday, June 25, 2009

BAGAIMANA CARA MAHU KELUAR DUIT K.W.S.P...

PENGELUARAN & PENGGUNAAN DUIT SIMPANAN DALAM KWSP BAGI TUJUAN PEMBINAAN RUMAH BARU ADALAH IMPIAN SETIAP PENABUNG KWSP. TAPI PENGELUARAN DARI KWSP ADA SYARAT-SYARAT & CARA-CARANYA. CARANYA AMAT MUDAH.

  1. ADA LOT TANAH+GERAN TANAH (LEBIH MUDAH KALAU LOT ITU BERADA DALAM KAWASAN KAMPUNG, SUASANA TENANG..BURUNG BERKICAUAN..HE). KENAPA SAYA KATA LEBIH MUDAH LOT KAMPUNG?INI KERANA LOT KAMPUNG PIHAK MAJLIS TIDAK MEMERLUKAN KITA UNTUK KEMUKAKAN PELAN BANGUNAN UNTUK KELULUSAN PIHAK MAJLIS TEMPATAN
  2. LAKARAN BENTUK RUMAH...TERMASUK PELAN KUNCI, PELAN LOKASI, PELAN TAPAK, PELAN LANTAI & PANDANGAN RUMAH.
  3. GAMBARFOTO SEMASA TAPAK.
  4. SALINAN FOTOKOPI KAD PENGENALAN/MYKAD
  5. SURAT RASMI PERMOHONAN.
BILA TELAH LENGKAP SEMUA 3 DOKUMEN DI ATAS, ANDA HANYA PERLU BAWA DOKUMEN DIATAS PERGI MENGADAP MANA-MANA BAHAGIAN BANGUNAN, MAJLIS TEMPATAN & KEMUKAKAN PERMOHONAN UNTUK MEMINTA SURAT SOKONGAN DARI MAJLIS TEMPATAN UNTUK TUJUAN PENGELUARAN SURAT SOKONGAN SIMPANAN WANG KWSP UNTUK TUJUAN PEMBINAAN RUMAH.

OK, BILA SEMUA DOKUMEN DAH DIKEMUKAKA, INI MASANYA WARGA MAJLIS TEMPATAN BEKERJA.

  1. PIHAK MAJLIS AKAN MELAKUKAN LAWATAN TAPAK KE LOKASI TAPAK YANG DICADANGKAN DAN AKAN MEMBUAT LAPORAN.TUJUAN LAWATAN TAPAK INI ADALAH UNTUK MEMASTIKAN TAPAK BETUL-BETUL BERADA DALAM KEADAAN YANG KITA NYATAKAN DAN ADAKAH IANYA SESUAI UNTUK TUJUAN PEMBINAAN RUMAH
  2. LAPORAN INI AKAN DIFAILKAN DAN AKAN DIBAWA MASUK KE MESYUARAT DALAM MAJLIS.
  3. BILA SEMUANYA TIADA HALANGAN, PIHAK MAJLIS AKAN MENGELUARKAN SATU SURAT SOKONGAN UNTUK KITA SUPAYA KITA BOLEH TERUS KE KAUNTER KWSP, MENGELUARKAN WANG DAN BINA RUMAH IMPIAN KITA
KALAU ANDA ADA SEBARANG PERTANYAAN, SILA ISIKAN RUANG 'COMMENT' DAN SAYA AKAN JAWAB KEMUSYKILAN ITU.


17 comments:

keyebey said...

macamna cara membuat pengeluaran kwsp untuk mengubahsuai atau memperbaiki rumah sedia ada?

keyebey said...

blh kah buat pengeluaran kwsp untuk selain tujuan bt rumah cnthnya untuk berkahwin

THE DESAMINIUM said...

untuk ubahsuai rumah boleh...untuk kahwin xpasti...

nuRuL haNis said...

saya nak beli rumah, deposit pakai KWSP. husband ngn sy masing2 baru 25 & 27 tahun. gaji ciput jek..mcmne nak approved pengeluaran KWSP tu ye?

THE DESAMINIUM said...

untuk beli rumah saya xpasti,cuba tgk akaun 2 kt kwsp..tapi kalau berkaitan dgn tajuk post saya...mmg xde masalah...

Anonymous said...

salam..sy bercadang menggunakn akaun 2 kwsp sy untuk membeli rumah mak saya di kampung,geran tanah ada 5 penama,dah bahagi bahagian masing2,cuma dlm geran tak dinyatakn lokasi tanah masing2,macm mana 2?

Anonymous said...

Sebelum Pihak Majlis datang membuat lawatan adakah di wajibkan tapak rumah telah dibangunkan sebanyak 30%??

Anonymous said...

KALAU TAPAK SUDAH ADA DUIT TIDAK CUKUP UNTUK MEMBINA RUMAH IMPIAN SAYA GERAN TAPAK RUMAH TU PULA ATAS NAMA BAPA BOLEH KE GUNA DUIT KWSP

Anonymous said...

As-salam saya bercadang mengunakan akaun 2 kwsp saya untuk membayar primum tanah lot saya yang saya baru terima bagaimanakah caranya?..

Emila Sofiah said...

Tuan. itu sajakah langkahnya atau PBT/kwsp memerlukan kita melantik kontraktor berdaftar sebelum kwsp luluskan permohonan kita?

ZENO said...

saya dan isteri saya ada membeli rumah ..dan telah siap 90%..cuma lot rumah tersebut masih atas nama individu lain tetapi kami ada buat perjanjian melalui peguam...boleh kah saya memohon untuk pengeluaran wang simpanan untuk menyiapkan rumah tersebut..
terima kasih.

ZENO said...

saya dan isteri saya ada membeli rumah ..dan telah siap 90%..cuma lot rumah tersebut masih atas nama individu lain tetapi kami ada buat perjanjian melalui peguam...boleh kah saya memohon untuk pengeluaran wang simpanan untuk menyiapkan rumah tersebut..
terima kasih.

Anonymous said...

Apa syarat utk keluarkan duit di akaun 2?..apa.caranya ye?

Anonymous said...

asalam..bole kah bina rumah atas tapak geran bapa saya melalui pinjaman kwsp?

SRIPELANGI SPC said...
This comment has been removed by the author.
Lee Yas said...

bagaimna cara pengeluaran duit kwsp tuk ubah suai rumah?...dan dokumen ape yang diperlukan....sye tgok syarat2 pengularan duit kwsp tuk ubah suai rumah tidak ade..mcam mne yer?...tq

Anonymous said...

Adakah akaun 2 sahaja yg dbenarkan kuar untk membina rumah , email sya bob_ndt@yahoo.com

Post a Comment

ADVERTISEMENT

ARTDRAUGHTMANS POST

ARTDRAUGHTMANS CARD

Photobucket

ARTDRAUGHTMANS VISITORS

back to top